GEBRUIK VAN COOKIES & TRACKING

Cookies hebben we nodig om onze website voor u te optimaliseren.

Technische cookies

Technische cookies zijn essentieel om het websitebezoek modern en veilig te laten verlopen en om geïntegreerde diensten zoals klantenlogin en trainingsregistraties goed te laten functioneren. Daarom kunt u technische cookies niet deactiveren.

Cookies & tracking

Verschillende online diensten van derden helpen ons de website te verrijken met extra functies en het online aanbod te verbeteren met verzamelde statistische gegevens over bezoeken aan de website en gegevens over gebruikersgedrag (tracking). Daarom zouden wij het op prijs stellen als u de bijbehorende cookies en tracking accepteert.

settings
linkedin
vimeo

adobe

vimeo

Gedetailleerde informatie over cookies en tracking

Gedetailleerde informatie is te vinden op de pagina Privacy, waar u cookies en tracking kunt in- of uitschakelen onder privacy-instellingen.

Het is inmiddels behoorlijk bewolkt in de IT-wereld

Nieuws > Overig nieuws

Het is inmiddels behoorlijk bewolkt in de IT-wereld

Al vanaf de start in 2001 biedt Twinq de software-applicaties Twinq VvE Software en Twinq Vastgoed Software via het internet aan. Deze SaaS-oplossing (Software as a Service) betekent dat ze dus ook al ruim 20 jaar ‘in de cloud’ zitten.

Onlangs is er een overstap gemaakt naar Oracle Cloud Infrastructure (OCI). Wat is het verschil en wat zijn de onderliggende redenen die geleid hebben tot de overstap? We vragen het aan Arno van Tetering, manager Productontwikkeling bij Twinq.

Wat is Oracle Cloud Infrastructure (OCI)?

“OCI is een platform van clouddiensten dat ons in staat stelt onze applicaties te bouwen, uit te voeren en te onderhouden in een omgeving met hoge beschikbaarheid en hoge prestaties.”

Twinq zat toch al in de cloud?

“We hebben inderdaad altijd al in de cloud gezeten. Om onze software te ontwikkelen, maakten we gebruik van fysieke servers. Deze stonden gestald in private datacenters in Eindhoven en Den Bosch. Via deze servers boden we dan onze software in de cloud aan.

We maakten dus gebruik van wat men een ‘ private cloud’ noemt. We hadden onze eigen servers, maar moesten die ook zelf onderhouden. Omdat onze kracht bij het ontwikkelen van software ligt, werd het meeste onderhoud uitbesteed aan externe gespecialiseerde technici. Dat was ook het geval als een onderdeel kapot ging of gewoon versleten was en vervangen moest worden. Dat waren vaak kostbare onderdelen en de tijd en energie om het goed voor te bereiden en vervolgens uit te voeren was groot. Onze klanten mochten daar immers maar minimaal last van hebben.

We stonden op het punt dat er binnen afzienbare tijd weer enkele grote onderdelen vervangen moesten worden. Tegelijkertijd gingen de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van serverless computing hard en zagen we de voordelen die dat voor ons zou kunnen hebben. We zijn ons vervolgens opnieuw gaan buigen over wat voor Twinq en de toekomst van Twinq het beste zou zijn.”

En toen kwamen jullie bij OCI uit?

“Oracle was voor ons al geen onbekende partij. Onze database is altijd al van Oracle geweest en ook voor onze softwareontwikkeling gebruiken we Apex van Oracle. In al die jaren is Oracle voor ons een solide en betrouwbare leverancier geweest en zij waren logischerwijs dan ook de eerste met wie we in gesprek zijn gegaan. Niet in de laatste plaats omdat we ook gewoon goede verhalen over OCI gehoord en gelezen hadden.”

Maar wat is dan het verschil?

“Zoals ik al aangaf, zaten we met onze eigen servers altijd in een private cloud. OCI is een zogenaamde ‘public cloud’. Dat wil zeggen dat we geen eigen servers meer hebben ,maar alles via de cloud afnemen. Dit zogenaamde serverless computing zorgt ervoor dat we ons niet langer druk hoeven te maken over het beheer van de infrastructuur, maar dit in zijn geheel aan Oracle over kunnen laten. Dat betekent dus ook dat we niet langer bezig hoeven te zijn met het vervangen van onderdelen of het upgraden ervan.”

Hoe werkt dat dan?

“We nemen alleen af wat we nodig hebben. Bij het beheren en uitbreiden van onze infrastructuur in de oude situatie gingen we uit van toekomstige groei omdat we het voor langere tijd weer op orde wilden hebben. Dat zorgde ervoor dat je direct na de aanschaf met een overcapaciteit zat.

Nu zijn we in staat om alleen dat wat we nodig hebben af te nemen en kunnen we heel snel opschalen indien gewenst. Oracle doet de rest.”

Zijn er nog meer voordelen?

“De schaalbaarheid is, zoals gezegd, een groot voordeel. Maar ook de flexibiliteit die serverless computing biedt ten opzichte van de traditionele hosting van servers geeft onze ontwikkelaars veel ruimte en maakt het een duurzame oplossing die toekomstbestendig is.

Daarnaast innoveert OCI in hoog tempo en biedt daarmee onze developers altijd de best beschikbare tools van dit moment.”

En hoe zit het met de veiligheid?

“Veiligheid heeft hoge prioriteit bij Twinq. Het zijn tegenwoordig vaak de kleine private datacenters die het doelwit van hackers zijn. Binnen OCI is beveiliging een belangrijk ontwerpprincipe. Daardoor hebben we veilige ingebouwde bescherming zoals klantisolatie, gegevensbeveiliging, detectie van interne bedreigingen en sterk geautomatiseerde remediëring van bedreigingen. Belangrijk om nog te weten is dat we een encrypted database hebben. Er wordt een algoritme gebruikt om gegevens die in de database worden opgeslagen om te zetten in gecodeerde tekst die onbegrijpelijk is zonder dat je deze eerst ontsleutelt. Mochten er data in handen van hackers komen, dan zijn die onbruikbaar.”

Kan OCI voldoen aan de Europese regelgeving?

“De Europese regelgeving (GDPR/AVG) bepaalt dat data die in een bepaalde regio zijn gemaakt, ook daar moeten worden opgeslagen. Oracle EURA Cloud Service zorgt ervoor dat alle klantgegevens, evenals afgeleide datasets die mogelijk klantgegevens bevatten, zoals geheugendumps, zich alleen in EU-datacenters bevinden. Ook het beheren van OCI in Europa wordt uitsluitend uitgevoerd door Europese werknemers.”

Wat merken jullie klanten van de overstap naar OCI?

“We hebben de overgang naar OCI inmiddels achter de rug. Ondanks enkele issues zijn we tevreden over het verloop ervan. Het is qua omvang het grootste en meest ingrijpende project ooit bij Twinq geweest. Onze klanten merken er in hun dagelijkse werkzaamheden niet veel van en dat was ook de intentie. Wel zal de performance nog stabieler zijn en kunnen we sneller en beter monitoren wat er eventueel niet optimaal functioneert, zodat we daar op kunnen anticiperen.”

Wat is dan wel het voordeel voor de klant?

“Het grote voordeel voor de klant is dat we met deze stap een duurzame oplossing op een cloudplatform hebben dat continu innoveert en ons automatisch voorziet van het juiste gereedschap. Het is aan ons om daar optimaal gebruik van te maken en daarmee onze klanten telkens toegevoegde waarde te kunnen bieden.

Daarnaast is de klant is er vanzelfsprekend van verzekerd dat alle data veilig in een stabiele werkomgeving staan.”

Conclusie: Twinq zat al in de cloud en blijft in de cloud?

“Toen we in 2001 begonnen, waren we veel tijd kwijt aan het overtuigen van onze klanten dat de cloud de toekomst had. We moesten de vooroordelen wegpoetsen die men over de cloud had en de argumenten ontkrachten om als organisatie alles lokaal te moeten hebben. Daarin zijn we goed geslaagd. Maar ook eenmaal in de cloud moet je goed blijven opletten, wat de ontwikkelingen zijn en hoe je die in je voordeel kunt benutten. Het is inmiddels behoorlijk bewolkt in de IT-wereld, maar de ene cloud is de andere niet. Met OCI hebben we voor Twinq de juiste keuze gemaakt.”

to top