Gebruik van Cookies

Aareon gebruikt cookies om de werking van haar websites zo goed mogelijk aan te passen aan de wensen van haar bezoekers.
Wanneer u gebruikmaakt van de Aareon-websites, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Banner Mareon
Mareon
Aareon Digital Solutions

Nieuws > Overig nieuws

Mareon is jarig en bestaat vijf jaar

In vijf jaar tijd heeft cloudplatform Mareon – voor slimme uitwisseling van opdrachtgegevens tussen organisaties – een flinke opmars gemaakt. Begonnen om de werkprocessen van woningcorporaties en hun dienstverleners te organiseren, ontdekken nu ook andere partijen en branches de voordelen.

Ook de mogelijkheden blijven volop in ontwikkeling. Wat brengt dat gebruikers nu en straks?

Mareon bestaat vijf jaar. Voor tientallen woningcorporaties en ruim 1.000 leveranciers is dit inmiddels hét cloudplatform voor de uitwisseling van opdrachten en facturen. Woningcorporaties koppelen Mareon – gebaseerd op de facility management software van Facilitor – met hun eigen ERP-systeem. Zo wordt alle digitale communicatie rond de behandeling foutloos en efficiënt afgestemd tussen opdrachtgevers, opdrachtnemers en andere betrokkenen zoals huurders of de Vereniging van Eigenaren. Van de allereerste opdracht of storingsmelding en via alle tussenstappen tot en met de facturatie. Opdrachtnemers krijgen gratis toegang tot het Mareon-portaal of ze koppelen het platform aan hun eigen systeem. Het is een totaaloplossing waar de hele keten met betrokkenen van profiteert door efficiënte digitale verwerking van procesgegevens.

Meer branches

Begonnen voor woningcorporaties zorgde Mareon de afgelopen vijf jaar al voor efficiënte verwerking van meer dan een miljoen opdrachten. De oplossing blijkt bovendien interessant voor andere branches waar veel digitale communicatie rond operationele werkprocessen plaatsvindt. Want door slechts één koppeling met het cloudplatform kunnen opdrachten en statusveranderingen direct worden doorgevoerd in verschillende systemen, zonder dataverlies of handmatige tussenstappen. Dat is ook interessant voor andere commerciële vastgoedpartijen, facilitaire organisaties of bijvoorbeeld verzekeraars van koopwoningen. Ook daar wordt Mareon de komende jaren naar verwachting steeds meer gebruikt.

Standaarden voor gegevensuitwisseling

Naast efficiencywinst en kwalitatieve procesverbeteringen blijkt het hoge plug & play gehalte van Mareon voor gebruikers een belangrijke succesfactor. Het is realistisch om al binnen een dag ‘live’ te gaan met het platform. Dat komt mede door de aansluiting bij diverse standaarden voor digitale uitwisseling van gegevens, zoals DICO van de Ketenstandaard Bouw en Techniek of UBL (Universal Business Language), ontwikkeld door OASIS. Die standaarden zijn een belangrijke aanjager voor het slim optimaliseren van werkprocessen. Daardoor kunnen organisaties alle schakels en processen in de productieketen aan elkaar rijgen. Voldoet jouw systeem aan de belangrijke standaarden, dan kun je relatief snel nieuwe stappen zetten. Mareon is aangesloten bij de belangrijke standaarden voor de klanten en zitten bijvoorbeeld ook in de vastgoedcommissie van de Ketenstandaard.

Steeds meer functies

Een andere reden voor de opmars van het cloudplatform is de steeds verdergaande functieverbreding. In 2015 begon het in de kern als multi-tenant ‘aannemersportaal’. Al snel groeide het aantal functies. De oplossing kreeg mogelijkheden voor (digitale) facturatie (e-invoicing) en naast de verwerking van werkopdrachten bijvoorbeeld ook voor bestelopdrachten. Zo is het een compleet ‘ecosysteem’ geworden voor alle werkprocessen.

Ook niet-digitale facturen die als PDF gemaild worden, zijn sinds kort via Mareon toch digitaal te verwerken dankzij een ingebouwde PDF Factuurscan. En er is een Mareon-app op komst voor gebruik op mobiele apparaten. Er is intensief contact met klanten over het gebruik en hun wensen. Daarvoor blijven we nieuwe toepassingen ontwikkelen. Bijvoorbeeld specifieke oplossingen voor Verenigingen van Eigenaren. Zo groeit Mareon nu richting meer branches en binnen de bestaande branches door functieverbreding.

Planning, offertes en internationaal

Belangrijke nieuwe functies voor de komende jaren zijn onder andere uitgebreide mogelijkheden voor pragmatische planningen (rekening houdend met voorkeuren van betrokkenen en korte doorlooptijden door slimme planningsvoorstellen), digitale offertetrajecten en het ondersteunen van processen voor planmatig onderhoud. Doordat Mareon ook meertalig is, ontstaan er bovendien ook meer internationale mogelijkheden.

Waar staat Mareon dan over nog eens vijf jaar? Dat is een lange periode om exacte voorspelling te doen, maar er gaat ongetwijfeld weer enorm veel gebeuren met Mareon. Ook weten we al, dat de groei van het aantal klanten en verwerkte opdrachten zichzelf steeds versnelt. Over vijf jaar verwachten we dus zeker meer dan een verdubbeling in klanten. Daarbij zal ons platform per jaar ook zeker meer dan een miljoen opdrachten per jaar stroomlijnen. Daarover hebben we nu vijf jaar gedaan, maar die versnellingen gaan hard. Dat is mooi om te zien als je bedenkt dat al die deeltaken bij onze klanten nu steeds beter en efficiënter worden uitgevoerd. Daar doen we het voor.

to top