2025

Datagedreven werken bij l’escaut – van integratie tot inzicht

Published on (NL) 30 Sep 2025

Woningcorporatie l’escaut maakt sinds enige tijd gebruik van Sonar om stuurinformatie uit diverse systemen samen te brengen in één overzichtelijke oplossing. De overstap volgde op de komst van Tobias 365, waarbij de organisatie gericht koos voor een dashboardoplossing die aansluit bij hun ambities én praktijk.

Samenwerken aan meerwaarde: l’escaut koppelt externe bronnen aan Sonar-dashboard


Bij woningcorporatie l’escaut in Vlissingen is de wens om datagedreven sturing in te voeren de afgelopen periode omgezet in daadkracht. Met ruim 6.100 verhuurbare eenheden zocht de organisatie naar manieren om haar dashboards te verrijken met data die verder reikt dan alleen het primaire systeem Tobias. Inmiddels zijn zes externe systemen succesvol gekoppeld aan het nieuwe Sonar-dashboard, met een zevende in ontwikkeling. Peter Schouwenaar, beleidsadviseur en Rens van Dalen, financial controller en intern projectleider voor het Sonar traject bij l’escaut, vertellen over het proces, de inzichten en de ambities.


Keuze voor Sonar: naar een gestandaardiseerde en toekomstgerichte dashboardoplossing


De keuze om met Sonar aan de slag te gaan, komt voort uit de behoefte aan meer samenhang en continuïteit in de wijze waarop stuurinformatie wordt gepresenteerd en benut. “We werkten al met een dashboard dat data uit meerdere bronnen combineerde,” legt Peter uit. “Maar we zochten naar een oplossing die beter aansluit bij de standaardisatiebehoefte binnen de sector en die door de leverancier actief wordt doorontwikkeld” Sonar bood l’escaut een toekomstbestendige basis voor dashboards, waarbij het eenvoudiger werd om koppelingen tot stand te brengen met externe systemen en inzichten uniform te ontsluiten voor verschillende afdelingen. “De overstap betekent voor ons dan ook vooral een professionaliseringsslag: minder afhankelijk van handwerk, meer robuust en schaalbaar.”


Van Tobias naar integrale stuurinformatie


"Onze informatiebehoefte gaat verder dan alleen wat Tobias kan bieden," legt Rens uit. "Daarom zijn we gestart met het ontsluiten van aanvullende databronnen. Denk aan klanttevredenheid, klantcontact, telefonie en CBS-statistieken. We willen weten hoe we ervoor staan – niet alleen in cijfers, maar ook in impact op onze klanten." In samenwerking met Aareon onder begeleiding van Pieter van der Moezel zijn de koppelingen gerealiseerd. Peter benadrukt de goede samenwerking: “Vroeger waren koppelingen maken complex. Nu is dat proces veel soepeler verlopen.”


Data slim inzetten voor de hele organisatie


De uitbreiding betekent dat Sonar nu door de hele organisatie verweven is geraakt. "We zien dashboards als een integraal onderdeel van ons werkproces – of het nu gaat om wijkbeheer, klanttevredenheid of duurzaamheid." Toch zijn er nog wensen: “We missen nog dashboards die kwalitatieve doelstellingen visueel maken. Zaken als ‘hoeveel woningen willen we verduurzamen’ vragen om aanvullende invoermogelijkheden.” Hoewel Sonar bedoeld is als standaardoplossing voor meerdere corporaties, geeft Rens aan dat er ook ruimte moet zijn voor maatwerk. “We kijken uit naar een meer op maat gemaakt dashboard dat inspeelt op onze specifieke informatievragen.”


Volgende stap: dashboards combineren


Waar nu vooral losse thema’s worden getoond in afzonderlijke dashboards, ligt de volgende stap in het combineren van inzichten. “Het zou waardevol zijn om bijvoorbeeld telefonische bereikbaarheid en klanttevredenheid samen te brengen. Dat levert echt nieuwe sturingsinformatie op.” Na een half jaar implementatie spreekt l’escaut van een solide basis. “We zijn al bekend met sturingsdashboards, dus we konden snel stappen zetten. Nu ligt de focus op valideren, verbeteren en verder ontwikkelen.”