Overzicht oplossingen
Het ERP voor woningcorporaties
Real Estate Management System
De beste online tool voor woningverhuur en -verkoop
Eenvoudig sturen op vastgoed en financiën
Digitale archivering en casemanagement
Het moderne werken van vandaag
Klant aan het roer
Facility Management Informatie Systeem
Ketenintegratie voor vastgoedbeheerders
Slimme software voor VvE-beheer
Van data naar informatie
Innovatieve fieldservice
Productfamilie
Volledig in control
Een bron, een waarheid
Gebruiksvriendelijke betalingsoplossingen
Onderhoud & duurzame planning
User experience, apps en portalen
Partnersysteem
Sectoren
Sociaal vastgoed
Commercieel vastgoed
Connect
Over Aareon
Nieuws & blogs
Support
Aareon.ai Digital Workforce
Slimme digitale collega’s die je werk écht makkelijker maken
Ga naar
Oplossingen
Woningcorporatie l’escaut maakt sinds enige tijd gebruik van Sonar om stuurinformatie uit diverse systemen samen te brengen in één overzichtelijke oplossing. De overstap volgde op de komst van Tobias 365, waarbij de organisatie gericht koos voor een dashboardoplossing die aansluit bij hun ambities én praktijk.
Samenwerken aan meerwaarde: l’escaut koppelt externe bronnen aan Sonar-dashboard
Bij woningcorporatie l’escaut in Vlissingen is de wens om datagedreven sturing in te voeren de afgelopen periode omgezet in daadkracht. Met ruim 6.100 verhuurbare eenheden zocht de organisatie naar manieren om haar dashboards te verrijken met data die verder reikt dan alleen het primaire systeem Tobias. Inmiddels zijn zes externe systemen succesvol gekoppeld aan het nieuwe Sonar-dashboard, met een zevende in ontwikkeling. Peter Schouwenaar, beleidsadviseur en Rens van Dalen, financial controller en intern projectleider voor het Sonar traject bij l’escaut, vertellen over het proces, de inzichten en de ambities.
Keuze voor Sonar: naar een gestandaardiseerde en toekomstgerichte dashboardoplossing
De keuze om met Sonar aan de slag te gaan, komt voort uit de behoefte aan meer samenhang en continuïteit in de wijze waarop stuurinformatie wordt gepresenteerd en benut. “We werkten al met een dashboard dat data uit meerdere bronnen combineerde,” legt Peter uit. “Maar we zochten naar een oplossing die beter aansluit bij de standaardisatiebehoefte binnen de sector en die door de leverancier actief wordt doorontwikkeld” Sonar bood l’escaut een toekomstbestendige basis voor dashboards, waarbij het eenvoudiger werd om koppelingen tot stand te brengen met externe systemen en inzichten uniform te ontsluiten voor verschillende afdelingen. “De overstap betekent voor ons dan ook vooral een professionaliseringsslag: minder afhankelijk van handwerk, meer robuust en schaalbaar.”
Van Tobias naar integrale stuurinformatie
"Onze informatiebehoefte gaat verder dan alleen wat Tobias kan bieden," legt Rens uit. "Daarom zijn we gestart met het ontsluiten van aanvullende databronnen. Denk aan klanttevredenheid, klantcontact, telefonie en CBS-statistieken. We willen weten hoe we ervoor staan – niet alleen in cijfers, maar ook in impact op onze klanten." In samenwerking met Aareon onder begeleiding van Pieter van der Moezel zijn de koppelingen gerealiseerd. Peter benadrukt de goede samenwerking: “Vroeger waren koppelingen maken complex. Nu is dat proces veel soepeler verlopen.”
Data slim inzetten voor de hele organisatie
De uitbreiding betekent dat Sonar nu door de hele organisatie verweven is geraakt. "We zien dashboards als een integraal onderdeel van ons werkproces – of het nu gaat om wijkbeheer, klanttevredenheid of duurzaamheid." Toch zijn er nog wensen: “We missen nog dashboards die kwalitatieve doelstellingen visueel maken. Zaken als ‘hoeveel woningen willen we verduurzamen’ vragen om aanvullende invoermogelijkheden.” Hoewel Sonar bedoeld is als standaardoplossing voor meerdere corporaties, geeft Rens aan dat er ook ruimte moet zijn voor maatwerk. “We kijken uit naar een meer op maat gemaakt dashboard dat inspeelt op onze specifieke informatievragen.”
Volgende stap: dashboards combineren
Waar nu vooral losse thema’s worden getoond in afzonderlijke dashboards, ligt de volgende stap in het combineren van inzichten. “Het zou waardevol zijn om bijvoorbeeld telefonische bereikbaarheid en klanttevredenheid samen te brengen. Dat levert echt nieuwe sturingsinformatie op.” Na een half jaar implementatie spreekt l’escaut van een solide basis. “We zijn al bekend met sturingsdashboards, dus we konden snel stappen zetten. Nu ligt de focus op valideren, verbeteren en verder ontwikkelen.”
van: Astrid Oosting, Corporate communication, design & events
Maak je gebruik van deze website, dan zetten wij cookies op je apparaat om de gebruikerservaring te verbeteren. Bekijk ons privacybeleid.
Cookies hebben we nodig om onze website voor jou te optimaliseren.
We gebruiken Hubspot om ons te helpen de website te verrijken met extra functies en om het online aanbod te verbeteren met behulp van verzamelde statistische gegevens over bezoeken aan de website en gegevens over gebruikersgedrag (tracking). Daarom stellen we het op prijs als je de bijbehorende cookies en tracking accepteert.
Technische cookies zijn essentieel om het websitebezoek modern en veilig te laten verlopen en om geïntegreerde diensten zoals klantenlogin en trainingsregistraties goed te laten functioneren. Daarom kan je technische cookies niet deactiveren.
Gedetailleerde informatie is te vinden op de pagina Privacy, waar je cookies en tracking kunt in- of uitschakelen onder privacy-instellingen.
Technical
Hubspot